10.23.2015

Qui ha raptat Europa? (Europa)

Si agafes un bitllet de cinc euros i el poses a contrallum es pot veure el retrat del personatge mitològic d’Europa, la deessa que va donar nom al continent. Quan van sortir aquests nous bitllets al 2013, amb la gradual pèrdua de poder adquisitiu que ja patíem, vaig pensar que els ciutadans -com a mínim al Sud d’Europa- faríem circular més el bitllet de cinc que el de cinquanta (i no cal dir, que el de cinc-cents). Qui portem doncs a la butxaca?

Europa és una d’aquelles joves belleses a qui Zeus va apropar-se per fecundar. Les divinitats, com els moments cabdals de la vida, quan arriben sempre fan néixer alguna cosa important. Si el gran Déu de l’Olimp venia a cercar-te, difícilment podies escapar. De vegades s’apropava en forma humana, com un atractiu senyor, de vegades convertit en un animal, com quan va seduir a Leda en forma de cigne, i fins i tot si la dama estava tancada a pany i clau, Zeus acabava engendrant, ni que fos en forma de pluja (daurada) com en el cas de Dànae que va parir posteriorment el gran heroi Perseu. No hi ha mur que es resisteixi a l’embat diví. I, sobretot, la lectura és sempre simbòlica. La pluja penetra la terra i llavors germina la llavor. Els antics ho sabien.

Per a seduir la princesa fenícia Europa, Zeus va transformar-se en un toro, un animal molt representatiu de la Mediterrània des de l’origen dels temps. El trobem a les coves prehistòriques, en figuretes clàssiques, als frescos de Pompeia, en el Sant Lluc del Tetramorf als absis romànics, passant pel pinzell de mil artistes fins a Picasso. L’imaginari generat sobre el brau seria molt extens. En aquest cas hem de visualitzar Zeus camuflat en un ramat atansant-se mansament a Europa, que corria recollint flors. Inicialment la noia juga amb ell i al detectar que és tan tranquil gosa apujar-se al seu llom. Llavors ve quan la rapta. Aquest és l’instant que la majoria d’artistes han atrapat, el rapte, el moment emocionant de la fugida. Travessa el Mediterrani i la porta fins a Creta, on li descobrirà la seva identitat real i li farà tres fills: Minos, Radamantis i Sarpedó. Temps a venir, Minos serà el rei de l’illa, protagonista del mite del Minotaure (o toro de Minos). Aquests mites s’han vinculat també a la constel·lació de Taure, signe de terra de primavera, quan els camps estan en esplendor.

Gustave Moreau (1826-1898), pintor simbolista francès, va fer diferents versions d’aquest rapte. I és curiós que el repetís, ja que en el XIX no és pas un episodi habitual a diferència del XVI i XVII que va ser molt conreat per noms com Ticià, Rembrandt o Veronese. En aquesta aquarel·la ens mostra una Europa que sembla feliç cavalcant el toro blanc. A la zona de les banyes observem que es desprenen uns feixos de llum fent al·lusió a Zeus que com a Déu del cel porta el llamp (de la mateixa manera que el seu germà Posidó, rei dels mars, porta un trident que obre les aigües). Per terra, cel, mar o aire, avui dia, quan veiem les colpidores imatges dels immigrants arriscant la vida per entrar a Europa un no pot evitar pensar que aquesta Europa també està raptada.

Mireia Rosich
Secció: Des del Laberint
Suplement Cultura
El Punt Avui
20 de setembre de 2015