La Pau i la guerra, una al·legoria. Les al•legories en art són representacions d’idees abstractes a partir de personatges o objectes simbòlics. Cada al•legoria – com els sants o les divinitats - té el seu atribut i aquest és el que ens dóna la clau per interpretar-la. Les al•legories de la pau s’han representat de diferents maneres però, els principals elements són comuns. En general, les escenes que volen suggerir el concepte de pau celebren el final d’una guerra i el resultat del bon govern. En la mitologia grega – i després la romana- la pau és una abstracció divinitzada, filla de Zeus i de la seva segona esposa Temis, que es representa com una jove de dolça fesomia. Habitualment apareix el corn de l’abundància i una torxa amb la que crema les armes de la guerra. La Pau era la conseqüència lògica de la justícia i el bon govern, i es lligava al concepte de florir i fructificar. “La Pau i la Guerra” va entrar al Museu com una obra de Jacob Jordaens. Així es va registrar i així apareix en la documentació original excepte en una carta on s’esmenta el nom de Rubens. Mirant l’escena es pot observar que les fesomies de les figures femenines presenten certa similitud amb les que realitzava Peter Paul Rubens (1577-1640) prenent com a model la seva segona esposa, Helena Fourment “La Pau i la Guerra” del Museu Balaguer: És una obra de Jordaens actuant com a deixeble de Rubens? És una obra més del taller de Rubens feta per més d’una mà? És una obra de qualsevol altre deixeble de Rubens? És una obra del taller de Jordaens? És una obra de Jordaens? És una obra de Rubens? Des del museu estem en contacte amb especialistes de diferents ciutats europees. Amb el Prado, amb dos museus de Belles Arts de Bèlgica, el de Brussel·les i el d'Anvers, amb el de Viena, i amb un institut de recerca de La Haia. De moment, amb les respostes que hem rebut, tot i que cauteloses (s’hauria de veure en viu la tela per copsar la pinzellada), s’apunta més cap a Rubens i la seva òrbita que cap a Jordaens. Ens trobem en un moment molt interessant. A veure si abans de cloure l’exposició podem dir més coses.
4.08.2011
Un Jordaens o un Rubens?
La Pau i la guerra, una al·legoria. Les al•legories en art són representacions d’idees abstractes a partir de personatges o objectes simbòlics. Cada al•legoria – com els sants o les divinitats - té el seu atribut i aquest és el que ens dóna la clau per interpretar-la. Les al•legories de la pau s’han representat de diferents maneres però, els principals elements són comuns. En general, les escenes que volen suggerir el concepte de pau celebren el final d’una guerra i el resultat del bon govern. En la mitologia grega – i després la romana- la pau és una abstracció divinitzada, filla de Zeus i de la seva segona esposa Temis, que es representa com una jove de dolça fesomia. Habitualment apareix el corn de l’abundància i una torxa amb la que crema les armes de la guerra. La Pau era la conseqüència lògica de la justícia i el bon govern, i es lligava al concepte de florir i fructificar. “La Pau i la Guerra” va entrar al Museu com una obra de Jacob Jordaens. Així es va registrar i així apareix en la documentació original excepte en una carta on s’esmenta el nom de Rubens. Mirant l’escena es pot observar que les fesomies de les figures femenines presenten certa similitud amb les que realitzava Peter Paul Rubens (1577-1640) prenent com a model la seva segona esposa, Helena Fourment “La Pau i la Guerra” del Museu Balaguer: És una obra de Jordaens actuant com a deixeble de Rubens? És una obra més del taller de Rubens feta per més d’una mà? És una obra de qualsevol altre deixeble de Rubens? És una obra del taller de Jordaens? És una obra de Jordaens? És una obra de Rubens? Des del museu estem en contacte amb especialistes de diferents ciutats europees. Amb el Prado, amb dos museus de Belles Arts de Bèlgica, el de Brussel·les i el d'Anvers, amb el de Viena, i amb un institut de recerca de La Haia. De moment, amb les respostes que hem rebut, tot i que cauteloses (s’hauria de veure en viu la tela per copsar la pinzellada), s’apunta més cap a Rubens i la seva òrbita que cap a Jordaens. Ens trobem en un moment molt interessant. A veure si abans de cloure l’exposició podem dir més coses.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada