8.11.2010

Expo de la Frida, un motiu per viatjar a Berlin













He estat a Berlin amb dues amigues. El motiu (o l'excusa) era veure una exposició de la Frida Kahlo, que havia estat a Brusel·les abans i marxava a Viena després. L'hem enganxat a Berlin. Estava instal·lada al Martin Gropius Bau. Teníem entrades comprades "on line", on se'ns indicava exactament dia i hora. Com que els germànics són tan metòdics, nosaltres estavem allà dissabte a les 10 com un clau. Quan vam veure la cua kilpmètrica ens vam espantar, però les entrades d'internet anaven per una altra banda. Alleugerides. Però no. Amb tot, tres hores de cua!!! Jo volia marxar, però les meves amigues, fidels a l'esperit femení, em van fer aguantar. Esgotador. Em sorprèn, i hauria de dir que em gratifica, veure ciutadans fent 5 i 6 hores de cua per veure una exposició, d'entrada, i no una exposició on surt una pop star, sinó d'una artista mexicana beligerant de biografia aturmentada. Doncs sí, ha mogut masses.

Vaig entrar-hi cansada. Hi havia alguns dels millors autoretrats que li conec. Veure'ls en directe impressiona, malgrat el miler de caps que rondaven entre les obres i jo. No suporto aquestes massificacions. Li treuen poesia a tot. S'ha de dir que també hi havia moltes fotografies noves, i alhora tenia fullaraca, dibuixos i dibuixets sense to.

I, de tot plegat, em quedo amb una fotografia: ella acabada d'operar. Amb el cabell larrg deixat anar, fumant, i amb una camisa i uns pantanlons amples d'estil oriental. Una Frida propera, i desmelenada, sortint del clixé de les trenes, el collaret, les flors al cap i les faldilles llargues de volants.

Al cap de dos dies vaig llegir al País que s'havia pulicat un nou llibre amb totes les fotografies personals que tenia el Diego. Havien de passar cinquanta anys de la seva mort.ç
El País del 8 d'agost diu:

Y aparecieron 6.000 fotografías. Vibrantes, familiares, artísticas, dedicadas, personales, inspiradoras, turísticas, trucadas, recortadas y algunas, solo algunas, hechas por la misma Kahlo. En esa cornucopia fotográfica, Pablo Ortiz Monasterio, fotógrafo e historiador, ha escogido las 400 más relevantes, muchas de ellas inéditas, que ahora aparecen en el libro Frida Kahlo, sus fotos (RM)