11.14.2010

Suzanne Valadon, art i amors

M'han demanat que presenti un llibre de dones pintores. En la lectura vaig repassant algunes biografies conegudes, vaig perfilant detalls que no coneixia, i vaig descobrint personalitats de cap i de nou. Aniré posant entrades d'algunes que em criden l'atenció. La majoria són molt contemporànies, però començo per la Suzanne Valadon. La coneixia perquè la van pintar molts dels impressionistes. No sabia però que va ser descoberta per Touluse-Lautrec i que va tenir una relació amorosa amb Miquel Utrillo, de la qual va néixer un fill, el també pintor Maurice Utrillo. Fa un any la Pinacothèque de París va fer una exposició dels dos, mare i fill. Però la cosa no queda aquí. També va ser amant del músic Satie, va estar oficialment casada amb un banquer, i es va enamorar d'un amic del seu fill, André Utter, a qui li passava vint-i-un anys. Una biografia intensa.